Den glömda trädgården av Kate Morton

Äntligen kunde jag ge mig tid till att läsa den här boken. Jag har gått som en råtta kring het gröt och bara längtat efter att få sätta tänderna i den. Det var rätt bok, vid rätt tillfälle. Läslusten var inställd på att lösa mysterier och läsa om gamla familjehemligheter.

Berättelsen är uppdelad i tre tidsperioder, som varvas om vartannat. Lite ledtrådar här och lite ledtrådar där. Ibland smygs en saga in, för att ge än mer ledtrådar. Man känner sig aktiv som läsare och vill lösa mysteriet innan dem i boken gör det. Kanske lyckades jag, kanske inte ;)

Hur som helst är Den glömda trädgården väldans läsvärd. Jag som varit hemma från jobbet med förkylning låg igår i soffan och läste tills ryggen värkte och ögonen sved av trötthet och ändå fortsatte jag att läsa. Det är ett gott betyg. Vill du veta vad boken handlar om kan du ju alltid titta in här.

Avslutningsvis:

/…/ ge en eloge åt författare som skriver för barn.
Att tidigt upptäcka att de svarta krumelurerna på vitt papper
döljer världar av skräck, glädje och spänning
är en av livets stora gåvor.
Jag är enormt tacksam mot de författare
vars böcker fick min fantasi att blomma upp under barndomen
och väckte en kärlek till böcker och läsning som har varit
en ständig följeslagare.
Den glömda trädgården är också en hyllning till dem.

Kate Morton, Den glömda trädgården, författarens tack

2 thoughts on “Den glömda trädgården av Kate Morton

  1. Köpte den begagnad i somras men har inte haft tid att läsa den ännu, längtar som en tok men det är så måna andra som måste läsas innan! Får bli en sen-höst-bok för mig kanske :-)

    • Gött att du har den att se fram emot. Jag funderar på att köpa de andra böckerna av Morton nu – för att se om de kan vara nåt att ha ;) Snyggt förresten med mRs E nu förtiden ;) Congrats frugan :)

Kommentera

