Ingen klockren Match

Jag har läst Matched. En relativt ny bok som just nu står på bästa försäljningsplats och lockar till läsning på Pocketshop. (Där jag köpte mitt exemplar). Det stod en liten lapp vid boken: Om du gillade Hungerspelen så är det här boken för dig (fritt ihågkommet). Jag gillade ju Hungerspelen och tänkte därför att en lättläst bok lagom till sportlovet, det vore perfekt.

Boken handlar om ett framtida samhälle där The Society bestämmer livet in i minsta detalj (läs så får du se) åt sina medborgare. Det är en kuslig värld som målas upp och till en början verkar det kunna bli riktigt bra. Tyvärr blir det nu inte det. Inte som i Hungerspelen. Matched är som en transportsträcka i jämförelse. Som om Katniss skulle sitta på tåget under hela första boken och aldrig tävla i spelen. Ok… kanske något överdrivet, men: när Matched sidor börjar tunnas ut och jag inser att det aldrig hinner ordna upp sig till slutet känns det inte sådär jätteakut att inhandla tvåan. Med det vill jag meddela att det inte var så otroligt spännande alltså.

Tvåan finns nämligen och heter Crossed. Bara för att jag är nyfiken av mig och gärna vill ha ett avslut, kommer jag att köpa och läsa den. Men det känns som Crossed inte kommer räcka till – i dessa tider skriver ju alla minst trilogier. Jag har svårt att se att Condie är undantaget.

Hur som haver – gillar du Matched  rekommenderas en liknande, lite lam bok (som även den kräver mer än en bok för att ta slut;), nämligen Delirium av Lauren Oliver.

För dig som inte tycker om att läsa på engelska finns Matched på svenska och heter Matchad. Finurligt va? ;) Provläs här.

Kommentera

