Skrivtörst utan källa?

Igår åkte jag tåg. Jag handlade två tidningar på Pressbyrån innan avgång. Det blev tidningarna Vi läser samt en tidning som var helt ny för mig, nämligen Skriva. Den tjänade sitt syfte kan jag meddela, då jag blev hur sugen som helst på att skriva. Skriva, skriva och skriva. Fast inte skriva på det jag arbete jag borde skriva på, utan skriva ”hitte-på” som min kompis Robert säger. Skriva bara sådant som dyker upp i skallen utan prestationskrav, DET är sådan text jag vill skriva.

Vill du också skriva? Men vet inte riktigt vad? Då har jag några små tips, du ser dem på bilden här nedan.

Titta noga på vad du ser på bilden och skriv om det ;) Nä, skämtade. Eller vid närmare eftertanke, varför inte? Hur som helst. Mina tips är alltså: tidningen Skriva, spelet eller varför inte berättelseinspireraren Story Cubes och sist men absolut inte minst boken Skriv om och om igen där du får mängder av idéer för att kunna komma igång med ditt skrivande om stort som smått. Kör bara! :)

Som jag brukar säga till mina älskade elever, när det är dags att sätta fart:
Full ös medvetslös! Sätt igång och slit penna och papper (eller mer troligt – tangentbord).

Kanske kan dessa två skrivtips från Skriv om och om igen vara en början:

Sådär, vad skönt det känns nu. Nu har jag fått skriva av mig lite granna. Underbart. Då fortsätter jag med skrivandet som är prio ett för mig just nu. Det som inte alls har något med ”hitte-på” att göra. Well, well –  wish me luck! :)

7 thoughts on “Skrivtörst utan källa?

Kommentera

