Hjälp! Vi flyttar ihop

Sitter och tittar på SVT Play och programmet Hjälp vi flyttar ihop! Riktigt roligt program faktiskt. Just det avsnittet jag ser på handlar om ett par med två barn var som ska flytta ihop. De får göra en skitlista, vilket innebär att de får post-it-märka den andres saker som de absolut inte vill ha i det gemensamma boendet. Hon älskar sina barbapappor och han hatar dem såklart, mycket underhållande. Undrar om jag i en avlägsen framtid, om jag nu får förmånen att flytta ihop, får alla mina, i mitt tycke, roliga gosedjur skitlistade! Fy tusingen! ;)

Men, hur som haver – det som fick mig att vilja skriva om programmet var just det att kvinnan i programmet älskar att läsa. Hon läser 4-5 böcker i veckan (där ligger jag i lä kan jag säga) och hon slukar det mesta hon kommer över. Hon har också sedan hon flyttade hemifrån haft sina böcker med sig, så klart har bokhögen växt. Vad jag förstod så hade hon för ett tag sedan bestämt sig för att göra sig av med sina böcker. 1 800 stycken inbundna, bland annat och nu i efterhand ångrar hon sig lite verkar det som. Hon saknar sina böcker.

Det vrider sig lite i mig när jag tänker på det för jag skulle sakna mina böcker jag med. Det är ett jäkla slit att flytta och kånka på bokpåsar, men hellre det än att göra mig av med dem. Säger jag nu, i alla fall. Och skulle det bli så att jag någon gång i framtiden gör mig av med mina böcker, så kommer jag bergis ha ångest och sakna dem en massa, jag med.

Vad säger du? Kan du, har du, ska du göra dig av med dina böcker? (Dina små bebisar ;)
Hur pass bokberoende är du?

13 thoughts on “Hjälp! Vi flyttar ihop

  1. Krille ”skitlistade” mina böcker när vi flyttade ihop. ”De tar upp hela lägenheten” var hans argument. Hmpf… 100 stycken fick jag lov att behålla och det var ångest att välja ut, jag kände som att jag svek de som inte fick hänga med :(

  2. Skulle ALDRIG göra mig av med dem för har gjort det en gång och har ångrat mig sen dess varje dag. Därför var jag också väldigt givmild och accepterande när jag och min man flyttade ihop. Man får ju liksom ta de onda med det goda :P (Blev förresten väldigt sugen på att svt playa:))

  3. Hej! Tack snälla för din kommentar! Håller verkligen med dig om att Ajvide är fantastisk! Han skriver lite som en trafikolycka, ibland är det så vidrigt att man inte vill fortsätta läsa, men man MÅSTE!

    Intressant inlägg! Jag skulle nog aldrig vilja göra mig av med mina böcker. Jag skulle kunna tänka mig att ge bort pocketböcker, eller byta bok med någon. Men aldrig att jag skulle kunna göra mig av med allihop. På en gång. Gah!
    Det var nån klok person som sa ”Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ”. Helt sant!
    Som tur är är jag redan sambo, med en annan boktok. Det är mitt bästa råd ;) Då får man dessutom en maaassa nya böcker att stoppa näsan i. Helt gratis! :D

  4. Gjorde mig ganska nyss av med 18 kassar. Det gick mer smärtfritt än jag trodde. Har nu bestämt att inte ha mer böcker än vad som får plats i bokhyllan, att inte låta böckerna äga mig. Det är ju trots allt läsningen jag är beroende av, inte böckerna :)

    Mitt ex, som hade minst lika mycket böcker son jag, och jag sade när vi flyttade ihop att nu kan vi aldrig flytta isär för vi kommer att få ett helvete att dela upp böckerna igen. Hur rätt vi hade visade sig när vår relation kom till vägs ände…

    • Woups, kan tänka mig att det var ett gissel :S Jag borde kanske inte fästa mig vid böckerna, läsningen är ju ändå det viktigaste. Men jag skyller på att jag har användning för böckerna (kan ha det i framtiden) då jag jobbar som lärare och då kan ju det mesta behövas nu och då ;)

  5. Finns inte en chans att jag gö rmig av med några böcker. Nix. De är en del av mig och mitt liv. Jag tror jag har ärvt det efter min mamma som aldrig har gjort av med en enda bok och nu har ett hus fullt med böcker. Den där genen har jag ärvt rakt av. Sedan har jag ju turen att bo i ett stort hus med plats för mycket bokhyllor. ;)

    Kram

Kommentera

