Pythians anvisningar: slutet

Så.

Nu är Pythians anvisningar utläst.

Boken hämtas upp ur postfacket sent på torsdagskvällen av en rosésalongsberusad men lässugen Lisa, som på grund av tingens och sinnenas tillstånd väljer att påbörja läsningen av boken på tunnelbanan till jobbet nästkommande dag. Så blir det också.

Sedan i fredags förra veckan har det lästs så ofta jag kommit åt. Min mamma har varit här och hälsat på så lässtunder har infunnit sig: på väg till och från jobbet, vid toalettpauser och innan jag somnat på kvällen. Förutom idag, då läste jag de sista sidorna i soffan direkt när jag kom hem från jobbet.

Som vanligt får berättelserna i Victoria Bergmans svaghet mig att skita fullständigt i min åksjuka. Jag har trotsat den, inte ens tänkt på den faktiskt, när bussen krånglat sig fram i rusningstrafik mellan Slussen och Nacka. Helt uppslukad har jag varit och det är ett under att jag inte missat min slutdestination.

Den avslutande berättelsen i trilogin om Victoria Bergman är, precis som de två tidigare böckerna, svår att lägga i från sig då den är fruktansvärt spännande. Det är ju nu pusslet ska läggas till sista biten och du ska få veta hur allt hänger ihop. Karaktärer finns det gott om i berättelsen, men jag hade nog inte anat hur komplicerat (eller okomplicerat) de är sammanlänkande med varandra.

I vanlig ordning blir inget som jag tänkt mig det när Eriksson och Axlander Sundquist är i farten. Har du inte läst dessa böcker ännu så har du bestialiskt bra läsning framför dig. Det är bara att införskaffa sig Kråkflickan, som första boken heter, och låta henne börja sin berättelse. Mer behövs inte förrän hon har dig fast!

Böckerna i trilogin är: Kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar.

8 thoughts on “Pythians anvisningar: slutet

  1. SV: Har vetat att hon jobbat på en ny bok länge, och när man nu får veta namnet, handlingen och datumet den släpps blir man så glad! :D
    *
    Håller helt med! Filmen var inte så värst bra. Fast det förstås…det är nog svårt att göra en film som blir lika bra som en sån otrolig bok. Är i alla fall glad att jag läste boken innan jag såg filmen. :3

Kommentera

