Ett smart drag under semestern


Kan vara att lära sig schack med Schackma Gandhi. Själv har jag aldrig lärt mig schack och inte ens velat ta i en schackpjäs på grund utav att det känts för svårt. Jag har aldrig varit bra på matematik och därför tänkt att jag inte skulle kunna lära mig schack.

I skolan har eleverna, i år fyra och fem, under vårterminen deltagit i en schacktävling. Vi skulle varit med i Schack4an, men av olika omständigheter så blev det inte av. Hur som helst så hade vi på IESN en egen schacktävling istället som var mycket poppis och jag som lärare förstod ingenting. Nästa läsår har vi tänkt hålla en tävling igen alternativt låta våra fyror vara med i Schack4an och jag tänkte då ha bättre koll på spelet, genom att i sommar lära mig det själv. Till min hjälp har jag boken Schackma Gandhi får en idé som på ett roligt och (vad det ser ut som efter en snabb överblick) enkelt och pedagogiskt vis lär läsaren att spela schack. Fungerar boken för mig tänker jag läsa den med klassen i höst, så att de kan lära sig schack de med. En andra bok finns också, den heter Schackma Gandhi och Gudabråket och kanske blir det så att vi läser den också.

Jag hittade boken av en slump, då jag surfade omkring på Bokus och letade pedagogiskt material och nu när jag har den i min hand så visar det sig att den är den officiella läroboken för tävlingen Schack4an. Där ser man! Till boken finns det tillhörande övningar och diplom att köpa, men dessa kan också laddas ned gratis i som pdf:er på schak4ans hemsida.

Så, mitt tips till dig: ett smart drag denna sommar kan vara att lära sig att spela schack, det tänker i alla fall jag göra ;)

6 thoughts on “Ett smart drag under semestern

  1. Låter superkul! Själv har jag också svårt för både matte och schack :)
    Förresten. Du som är lärare…skulle du vilja ha ett ex av min bok På, mellan och bortom raderna? Skulle vara kul att höra din åsikt om boken och det skulle vara intressant att se om du kan ha användning för den i din undervisning. Du får den gratis naturligtvis :)
    Glad midsommar!

    • Ja, vi får se hur det går med schack, men pröva måste jag ju göra i alla fall:)

      Jag läser den gärna, tack så mycket, vad kul:)
      Skicka din mail så kan jag skicka min adress:)

      Trevlig midsommar!

Kommentera

