När Mörkermonstret gör entré

När man blivit nedslagen av Mörkermonstret är det inte så kul att leva, för Mörkermonstret för med sig ångest och får människan att tvivla på hennes egen förmåga. Duger jag? Alla andra är så mycket bättre. Jag är kass. Patetisk. Varför anställde de mig? Ser de inte vilken bluff jag är? Fasen vad alla jobbar, allt bara flyter på för dem. Jag har inga goda idéer. Vad svårt allt känns. Jag går sönder. Självdör nog lite grann.

Ungefär så tolkar jag budskapet i Fröken Märkvärdig och Karriären. Fröken Märkfärdig växer upp i en familj där hon måste ha klart för sig redan från början, helst säkert redan i mammas mage om inte ännu tidigare, vad kvinna ska bli som vuxen. Att tvivla är att visa sig svag och svaghet det är farliga grejer. Därför visar Fröken Märkvärdig upp en stark sida utåt och brakar mer och mer ihop inuti under Mörkermonstrets tyngd tills hon till sist går alldeles sönder. Hon går sönder lite grann flera gånger om faktiskt.

Alla har vi nog varit i samma sitts som Fröken Märkvärdig. (Vad är märkvärdig för ett ord egentligen? Märk värdig. Märk-värdig? Vad ska man vara värdig att märkas med, undrar jag?). Jag känner i alla fall igen mig.

Fröken Märkvärdig har bestämt sig för vad hon ska göra och nu är det ”bara” att genomföra det, ”helt enkelt”, menar hon. Inga konstigheter.

Mörkermonstret har gjort entré och hälsar på allt mer frekvent. Tur att Fröken Märkvärdig har någon där hemma som kan hjälpa henne att tejpa ihop och ”laga” henne, när hon själv inte riktigt når.
Och som vi också säger på jobbet: ”Man behöver ju inte uppfinna hjulet”… faktiskt.

För alla andra flyter allting bara på. De är alldelese obekymrade och fullständigt kreativa hela tiden. Fröken Märkvärdig kommer inte på ett skit. Och så är det där jäkla Mörkermonstret där igen och pockar på uppmärksamhet. Orka.

Men hur ska man göra då, när Mörkermonstret hälsar på? Vad gör du?
Vad Fröken Märkvärdig gör det får du reda på om du läser boken, otippat va? ;)

4 thoughts on “När Mörkermonstret gör entré

  1. Verkar vara helt underbara och tänkvärda böcker. När mörkermonstret kommer till mig så försöker jag andas, känna inåt och hitta mig själv igen.

    • Tänker nog inhandla de andra av henne som fattas mig :) Hmm, och när Mörkermonstret hälsar på hos mig sover jag och läser böcker, då brukar jag hitta mig själv. Men vi får hoppas det håller sig borta länge, länge.

Kommentera

