Min deckarsommar är över

Finns det några andra skäl för (NAMN) att ljuga?
– Ja, för att dölja sanningen, sa Sandén, varpå hela rummet bröt ut i ett gapskratt.

Gideons ring, av Carin Gerhardsen

Sommaren, eller regnsäsongen som min vän Linus kallar den, är över för den här gången. På tisdag börjar allvaret igen och jag ser redan fram emot nästa års sex veckor som förhoppningsvis kommer innehålla mer sol, bad och ljumma sommarkvällar. Och så tänker man att man ska leva i nuet… när jag tittar ut genom fönstret så är sommarkvällen fin ikväll, så jag ska försöka vara och andas lugnt i två dagar till. Igår badade jag för första gången i år, någonstans runt Hammabyhöjden. Vi cyklade iväg på grusvägar i naturluffsområde och med illa pumpade däck försökte jag hålla god fart. När jag trampade klibbade min hud fast i sadeln och när vi väl kom fram till den lilla sjön vid golfbanan så var vattnet alldeles ljummet och rostrött, men jag badade och väckte änderna som vilade, guppandes på de små vågorna. Vi for vidare till söder för några öl och på natten, i tunnelbanan på vägen hem, läste jag ut Gideons ring. Passade bra att avsluta Hammarbyserien då, när jag ändå befunnit mig en den delen av stan.

Jag tycker de är riktigt bra, böckerna i Carin Gerhardsens Hammarbyserie. Varje bok bjuder på ett eller flera nya fall som ska lösas men i varje ny bok får läsaren lära känna poliserna mer på djupet i både arbetsliv och privatliv. Böckerna har en tendens att dyka upp i minnet då och då, som små glimtar ur en film, för att påminna om livets jävligheter skulle man kunna säga. En påminnelse om att allt inte är vad det ser ut att vara och genom att detta sker vågar jag säga att det är precis vad en bra bok ska göra, den ska kommas ihåg och väcka de där hjärncellarna, som slumrar där inne i skallen, till liv. Det lyckas Gerhardsen med utan problem. Hammarbyserien rekommenderas verkligen. Har du semester kvar så sluka alla fem böckerna om du är minsta sugen på en väl genomtänkt kriminalromanserie.

Själv var jag osäker på vilken bok jag skulle sätta tänderna i så här i slutet på semestern. Det fick bli en bok som jag sedan länge varit nyfiken på att läsa, nämligen Kärlekens historia av Nicole Krauss. Hoppas få umgås med den i solen i morgon och kanske även på måndag, som är den allra sista semesterdagen för i år.

2 thoughts on “Min deckarsommar är över

Kommentera

