Är det med fara för mitt eget liv, jag läser boken?

Eller så kan det vara så att – ja, nu kommer du att haja till – din underbara skolfröken, som just nu läser dessa ord för dig är en häxa. Titta noggrant på henne. Hon ler kanske åt det vansinniga i den tanken. Men låt inte lura dig! Det kan mycket väl vara ett led i hennes planer.

Jag vill naturligtvis inte för ett ögonblick påstå att din lärarinna verkligen är en häxa. Jag säger bara att hon skulle kunna vara det. Det är högst osannolikt att hon är det. Men – och här kommer det stora ”menet” – det är inte omöjligt.

Ur kapitel ett i Häxorna av Roald Dahl

Ja, det var ju Häxorna jag tänkte och också tänker börja läsa för mina nya, säkerligen också snart kära, fyragluttare. Men när jag läste igenom första kapitlet i boken började obehaget smyga sig på. Tänk ifall jag råkar klia mig, kanske rent av kraffsa mig, lite i hårbotten under läsningen. Och ibland när man står där i klassrummet, det kan ju hända under högläsning också, så får man en sådan där känning av att man bara måste nysa. Det är svårt att försöka stå emot, men man försöker och då kan det ju bli så att man spärrar upp näsborrarna något alldeles kolossalt, för att förhindra nysningen. Sådant händer, det har säkert hänt dig också. Och tänk ifall någon elev får för sig att mina handskbeklädda händer döljer något annat än vanliga, kvinnliga, rödmålade naglar. Nej, det får jag verkligen hoppas inte händer. Men det mest olyckliga som skulle kunna hända då jag äter ganska mycket blåbär, är väl om jag av någon outgrundlig anledning skulle räcka ut tungan under läsningen och den skulle visa sig vara blå. Då kanske eleverna tror det beror på att jag har blått spott eller så. Nä, det får verkligen inte ske. Vem vet då hur det hela kan sluta?

Någon annan som har läst boken för sina elever och bara har gott att säga om den? Hör gärna av er, stöd uppmuntras.

Det bästa med första kapitlet är ju dock att det kommer före det tredje kapitlet, som är det kapitel där eleverna får lära sig hur de känner igen en häxa.

Bilden ovan (hur man känner igen en häxa) finner du i The Roald Dahl Treasury, som är (precis som titeln säger) en guldgruva för Dahl-älskaren.

2 thoughts on “Är det med fara för mitt eget liv, jag läser boken?

Kommentera

