Ruiz Zafón got me sidetracked från barnlitteraturstudierna

Jag har påbörjat en kurs om barnlitteratur och har en ganska gedigen hög av faktaböcker och skönlitteratur att ta mig igenom, men när jag på Akademibokhandeln i Växjö strosade in i en Ruiz Zafónbok som jag inte ens visste fanns, då var lyckan närmast total och all annan läsning fick stryka på foten.

The Midnight Palace utspelar sig i Calcutta under några skälvande dagar på 1930-talet. Några ungdomar som är medlemmar i en hemlig förening kommer en berättelse på spåren som utsätter dem alla för livsfara.

Som brukligt i Zafóns böcker så är språket och beskrivningarna som en liten bakelse som det är en fröjd att sätta tänderna i. Dock har The Midnight Palace inte den språkliga klass  som Vindens skugga och Ängelns lek, men är ändå mycket mystisk och spännande att läsa! Jag satte i mig boken på några få tunnelbaneresor till och från jobbet i veckan. Varför språket inte känns så fulländat som ”vuxenböckerna” kan ha att göra med att The Midnight Palace skrevs av en ung Ruiz Zafón på 1990-talet och att han så att säga inte hittat fram till sitt, numera alldeles förträffliga språkbruk där han med en färgrik palett penslar fram sina miljöer för läsaren. Jag fullkomligt älskar att försvinna i de världar han målar upp.

I april 2013 ska The Midnight Palace ges ut på svenska. Jag smider planer om att läsa den som högläsningsbok för mina femteklassare då, de kommer säkerligen inte att bli besvikna.

En annan ungdomsbok som är läsvärld av Ruiz Zafón är även The Prince of Mist. Tips! :)

4 thoughts on “Ruiz Zafón got me sidetracked från barnlitteraturstudierna

Kommentera

