My ass att barnlitteratur är ”enklare” litteratur

Idag har det varit en sådan där tung dag då det är lite jobbigt att finnas till. Därför kändes det lite rövigt (ja, det är ett ord jag använder mig av lite som jag vill) att, så fort jag kommit hem och ätit, behöva kasta mig in i barnlitteraturens historia. Det var lite sådär jobbigt också i sådär en tio sidor, tills jag tog mig igenom detta härliga stycke text:

Barnboken har betraktats som en i flera avseenden ”enklare” litteratur. En sådan inställning gjorde att den engelska författaren Hugh Lofting krävde att hans böcker för barn i förlagskatalogerna fick betecknas som ”juveniles” endast om de böcker han skrivit för vuxna kategoriserades som ”seniles”.

Lena KårelandBarnboken i samhället, kap. 2

Och precis där! Bubblade dagens och kvällens gapskratt fram. Härligt! Nu är jag mycket gladare och kan nog med lätthet läsa vidare om barnbokens genrer och trender.

Kommentera

