Stoltaste häxan

Japp, för det är det jag är numera, för mina elever. En häxa. En överhäxa till och med. Och de gillar det! Därför är överhäxan stolt att meddela att klass 4E vann lästävlingen som pågått på skolan i tre veckors tid!

Planschen som satt på alla fyrors dörrar och lockade till läsning.
Bild hittat på Threadless, kommer inte ihåg vem som designat, sorry :S

I onsdags när klassen fick reda på att de vunnit jublade de och klappade i händerna något så vansinnigt, att klassen på andra sidan väggen sade åt sin lärare att gå över till oss och be oss hålla snattran. Men det gjorde hon inte, vilket kanske var bra, då man ibland bara måste få ge ifrån sig ett glädjetjut. Tror du mig inte så får du väl fråga Ronja, hon vet att det är sunt ;)

Så här såg läsutvecklingen ut under de tre veckor som tävlingen pågick:

Efter en vecka: 7 087 sidor.

Efter två veckor: 14 971 sidor.

Efter tre veckor: 21 206 sidor!

En mycket nöjd häxa! Trettio stycken extremt nöjda barn!! Nu väntar vi bara på priset!!! Vi vet ännu inte vad det ska bli. De som vann förra årets lästävling vann en fika för alla i klassen. Vi har i alla fall bestämt att vi ska njuta av vår vinst på en fredag :)

Är du lärare? Hur gör ni för att få ungarna på läshumör?

 

 

4 thoughts on “Stoltaste häxan

  1. Underbart! Vill också vara häxa. När jag jobbade som lärare läste jag högt ofta och med inlevelse. Eleverna älskade detta och många fick upp ögonen för läsning just på grund av detta tror jag (lite självgod som jag är). Vad sägs om fika onsdagen den 17 oktober på eftermiddagen?

    • Lite självgod ska man väl få kosta på sig att vara :) Jag tycker det är hur roligt som helst att läsa högt och förhoppningsvis smittar man av sig i sin läsglädje :)
      17 oktober blir det! Skriver in i kalendern bums!

  2. Åh vad härligt med lässugna och glada barn – grattis! Iom att jag har lite äldre kan jag tycka det är svårt att motivera dem till läsning (det är ju ocoolt tydligen) men nu i veckan har jag pratat om Goethes ”Den unge Werthers lidande” och en elev blev sugen på att läsa den ”eftersom folk tagit livet av sig efter att läst den – då måste den ju vara riktigt bra!” Jag sa att han gärna får läsa den men inte bli för påverkad…

    • Ja, hur ska man göra för att motivera de äldre? Kanske göra något slags analys av bok vs. film? Vad är lika vad är olika?
      Hmm, den unge Werther ja, haha, då får vi se vad din elev tycker om den sen :)

Kommentera

