6 x Lindenbaum

 – Vassego. Det blir mackor med O’boy på och O’boy.
Och flingor med O’boy.

När Åkes mamma glömde bort

Så har då mina småfilmer anlänt. De anlände faktiskt redan i onsdags, har jag för mig, och jag har spenderat lite kvalitetstid med Åke, Lill-Zlatan och Kenta. Det som jag tycker är roligt med småfilmera/böckerna av Lindenbaum, förutom de fantastiska bilderna och den utomordentligt roliga texten, är att karaktärerna återkommer i berättelserna. Främst i Kenta och barbisarnaDär är både Gittan, Lill-Zlatan och Åke med i större eller mindre utsträckning. Det är ju jättebra, då får läsaren veta lite mer om vad som händer Gittan, exempelvis, efter att hon träffat de tre älgarna i Gittan och älgbrorsorna och tills hon hamnar i garderoben i Gittan gömmer bort sig.

”Det här är en kille” berättar Björn Kjellman inlevelsefullt.
Så här kan det se ut hemma hos mig när det är Lindenbaumdags.
Det är tomater i bakgrunden, jag försöker få dem att bli röda …

Tre gånger Lindenbaum & Tre gånger Gittan

Sissela Kyle berättar om Gittan.

Vill du läsa mer om vad jag skrivit om Pija Lindenbaums böcker, kan du titta in på min gamla bokblogg, där finns även ett klipp från småfilmen Gittan och älgbrorsorna.

2 thoughts on “6 x Lindenbaum

Kommentera

