Högläsning ur Min vän Percys magiska gymnastikskor

Nu har här lästs utdrag ur Ulf Starks Min vän Percys magiska gymnastikskor för både fyror och femmor. Jag läser den just nu i min kurs om barnlitteratur och det är hur gött som helst att få gotta ner sig lite i barn- och ungdomsböckernas värld. När vi läste om Ulf och Percy satt ungarna och förfärades och garvade om vartannat. (Fyrorna visade mest känslor, men sen är de ju också superlättroade – typ, som mig;)

De fick höra när Percy berättar för Ulf att skorna är magiska och hur han då får Ulf att inte kunna tänka på något annat än ett par gamla mögeloststinkande gympapjucks. Sedan hörde vi om vad som hände när Ulf väl fick skorna. Det var riktigt spännande – helst när Ulf som har kass balans, bestämmer sig för att gå balansgång över en bro! Tills sist fick vi höra om när Ulf försöker muntra upp sin vän Percy genom att hitta på ett ganska farligt busstreck, där tändstickor är involverade, och där de till sist lyckas komma ur det hela som hjältar! Inte illa alls. Men snabbt uppgång kan leda till platt fall och med det så fick vi garva lite också, efter att ha läst den absolut sista meningen.

Verkligen en jättebra bok för högläsning, prova du med! :)

Jag tycker det är mycket roligt att de magiska gymnastikskorna låter som skränande ankor, när Ulf går i dem :)

Tyvärr är den tryckta boken svår att få tag i, om man vill köpa den. Jag hittade min på Bokbörsen. Den finns dock på Bokus som ljudbok – men, det är ju roligare att läsa själv.

2 thoughts on “Högläsning ur Min vän Percys magiska gymnastikskor

Kommentera

