Rättningen som gör mig gott

I ämnet religion ingår det att undervisa om moraliska frågor och om att göra gott. Det finns, i mitt tycke, väldigt lite kurslitteratur om detta. Som tur var visade det sig att jag hade en bok i min egen bokhylla som passade ypperligt: Tänk själv! En inspirationsbok för unga filosofer. I kapitlet Kan det vara rätt att stjäla? fick vi oss en massa intressanta frågeställningar kring moral och godhet som vi funderade kring tillsammans i klassen. När sidorna var lästa och frågorna blivit lyfta i klassen, fick eleverna skrivuppgiften: Så här tycker jag man ska bete sig för att lyckan i världen ska bli så stor som möjligt. 

Jag kan säga att det känns gott i hjärtat att läsa elevernas texter om hur man är snäll mot människor, djur och natur och samtidigt gör världen till en lyckligare plats att leva på.

IMG_6374

IMG_6375

IMG_6376

IMG_6377

IMG_6378

 

Kommentera

