En bok blir film, blir en bok, blir en film

Det finns en bok som jag vill läsa som heter Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna. Jag fick reda på att den finns som film och trodde att det var en vanlig lång sorts film, det visade sig att det är en kort film. Den är 15 minuter kort och finns på Youtube, men nu också här :)

Så nu ser jag filmen före jag läser boken, det brukar jag normalt inte göra. Men jag har börjat tycka att det egentligen inte gör så mycket för egentligen är boken och film två helt egna berättelser. Boken är berättelsen jag ser i min föreställningsvärld när jag läser och filmen är den berättelse William Joyce såg i sin föreställningsvärld av boken han nu förmedlar till oss andra i filmversion.

Låter det yrigt? I så fall skyller jag på kursen i barnlitteratur. Den har fått mig att tänka i nya banor. Fy kursen, fy på dig! För att du berikar mig ;)

Att använda i undervisningen och kanske diskutera:
– Är det skillnad mellan den berättelse vi läser i boken och den vi ser i filmen? Hur i så fall?
– Hur kommer det sig att människorna som är svartvita får färg?
– Vad kan det betyda?

Har man äldre elever kanske man kan se filmen Pleasantville och jämföra den med Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna. 

På vilket sätt är filmerna lika varandra? (Förutom det uppenbara att karaktärerna går från att vara svartvita till att få färg). Själv tänker jag mig dem som varsin slags bildungsroman, skulle man kunna säga: att med erfarenhet så växer man som människa, livet blir större och man får fler färger att välja bland på sin livspalett.

IMG_6476

En annan bok, som passar med yngre elever och som gärna kan läsas tillsammans med Morris Lessmore är Ägget. De väcker filosofiska frågor, de båda böckerna, tycker jag.  Precis som i berättelsen om Morris så upprepar sig historien med att en annan fågel, med lika eller olika möjligheter, påbörjar sitt liv. Livet blir som fågeln/Morris/flickan som kom till bokhuset efter Morris gör det till. Vad tror du? Mer bok- filmtips om ämnet? Eller kom du att tänka på något helt annat? Jag vill veta i alla fall, så skicka en kommentar är du snäll :)

IMG_6477

IMG_6478

Ägget var min favoritbok som liten. Som vuxen hittade jag mitt alldeles egna exemplar av Ägget på Bokbörsen, så nu slipper jag springa till biblioteket varenda gång jag vill läsa den, som var fallet när jag var liten. Även om vi nog sprang till bibblan ganska ofta ändå, mamma och jag.

2 thoughts on “En bok blir film, blir en bok, blir en film

Kommentera

