Förlåt, man är så vimsig när man är förälskad!

”Jag … jag har träffat en tjej …” Agnes slutade snyfta. Efter några tysta sekunder fortsatte Tobias, aningens mer besvärad nu. ”Det är en av körtjejerna, Ida. Den blonda du vet, med piercad navel …” Agnes hade varit med några gånger och träffat ensemblen. Hälsat på körsångare, musiker, dansare och solister. Ja, hon hade till och med fått hälsa på Christer Hammond själv, The King of Rock´n´Show! Men någon piercad navel mindes hon inte. Däremot ett par väldigt stora bröst. Tobias verkade ha läst hennes tankar. ”Ja, du kanske aldrig såg naveln förresten, men hon har ganska stora … Ja, rejäla bazookas, om du förstår vad jag menar.” Han skrattade till, som för att lätta upp stämningen. Det hjälpte inte nämnvärt och Tobias blev allvarlig igen. ”Ja, det kanske inte är så himla schyst att ta det här på telefon, men jag vill vara ärlig mot dig, Agnes. Du har alltid varit ärlig mot mig. Och det vore inte rätt av mig att köra dubbelt eller hur?”
”Nej.” Agnes nästan viskade. Hon visste inte riktigt om hon hade förstått. Hade Tobias precis gjort slut med henne?
”Vi får ta det praktiska senare när jag kommer hem. Vi håller ju på tre veckor till nu, sedan har vi turnépaus. Då kanske jag kan titta in, hämta lite saker och så där.”
”Men … var ska du bo, då?” Agnes famlade efter något konkret att hålla sig i. Fakta. Tobias verkade lättad över hennes fråga. Hon hade inte ballat ur, inte börjat skrika. Hon verkade på det hela ta det bra.
”Hos Ida, sa jag inte det? Förlåt, man är så vimsig när man är förälskad!” Han skrattade till igen. ”Du klarar dig nu va, gumman? Det blir ju ingen jätteskillnad, eller hur? Jag är ju nästan aldrig hemma ändå. Du kommer fixa det här. Du är stark, Agnes!” Ett svagt pip hördes i luren. ”Hoppsan, nu börjar visst mina batterier att ta slut, det kanske är bäst att vi slutar här. Det är ju inte helt billigt att ringa från mobilen heller. Hör av dig om det är något, annars ringer jag som sagt dig när … ” Så bröts samtalet.

IMG_6508

Sådär låter det ganska tidigt in i boken Små citroner gula. Om Agnes som blir dumpad av sin kille samma dag som hon får sparken från sitt jobb, p.g.a. att hon tappat en väldigt dyr flaska vin, i 30 000 kronorsklassen, i golvet när hon lika gärna kunnat slå den i huvudet på sin våldtäktsbenägna, numera före detta, chef.

En lättläst bok sökte jag och jag fann den. Igenkännande här och där kanske, men jag störde mig en del på Agnes och de andra schablonmässiga karaktärerna samt handlingen. Det var för uppenbart vad som skulle hända. Jag hoppas jag inte spoilar för mycket när jag liknar den vid någon slags moderniserad Stolthet och fördom i, någorlunda nutida, Stockholmsmiljö. I och för sig kanske varje chick lit, med Bridget Jones i spetsen anspelar på någon Austen-roman?

Boken var inte dålig, den var ett lättläst tidsfördriv. Jag har för mig att det var idel ros när Små citroner gula gavs ut 2004. Kan man säga att den räknas till de första svenska chick lit-genren?

Undersökte saken och detta var vad jag fann:

Det tog ett tag för chick lit-genren att bli populär i Sverige, men genombrottet kan sägas vara Kajsa Ingemarssons roman På det fjärde ska det ske (2002). Ännu större succé blev det när hennes andra roman Små citroner gula gavs ut 2004. Romanen såldes i nästan 400 000 exemplar varav 345 000 var pocket. Detta placerade romanen som den mest sålda under hela 2005 enligt Svensk bokhandel.

Vill du läsa hur det kom sig att den blev så himla poppis, så kan jag rekommendera dig att läsa examensarbetet Chick lit-genrens vara eller icke vara i skolan – Små citroner gula som exempel av Sara Treier.

Hur som helst, tillbaka till innehållet. Jag störde mig på Agnes. Hon är så blåögd gällande idioter och så misstänksam mot helt reko folk. Kanske blir jag irriterad för att jag känner igen mig. Fast så tänker jag inombords att jag, jag beter mig ju betydligt bättre än sådär. Jojomensan, det gör jag. (Haha!)

Så, vill du läsa en bok som är svår att sluta att läsa, för att det är så otroligt mycket lättläst dialog och så otroligt lätt att irritera sig på den blåögda ”hjältinnan” och det väntade slutet, så varsågod. Det finns lite där i mitten också, som inte alls var väntat, så det var ju oväntat och uppskattat med en twist ;)

Trevlig läsning, önskar jag dig. Själv ska jag läsa vidare, nästa bok blir LasseMajas detektivbyrå – Simborgarmysteriet.

Hos Chloe’s Chick Lit Reviews hittar du mer tips bra böcker att sätta tänderna i.
Tack Mrs E för tipset :)

Kommentera

