Dags för lite magi i klassrummet!

IMG_6511

Sådär, då var vi igång då. Högläsningen, som har fått vänta i klass 5 E ända tills nu har tagit fart. Hela två kapitel hann jag läsa och jag var inte helt säker på om boken gått hem i klassen eller inte. Anledningen var att vissa ungar inte verkade lyssna ordentligt, oftast ser man ju det när man läser, för de slappnar liksom av och sitter där med gapande munnar och bara lyssnar, ovetandes om allt annat än berättelsen. Men så var det alltså inte idag. Idag var det fåniga flin och ögonkast hit och dit. Inte vet jag om det berodde på den sena timmen, dagens sista lektion, eller ointresse, eller kanske igenkännande eller dess raka motsats.

Innan vi gick hem frågade jag dem vad hur de tror berättelsen kommer utveckla sig. Tre killar och en tjej gav sina läsprofetior. Själv har jag ingen aning vad som kommer hända, då jag inte läst boken innan, vilket jag vet att man egentligen borde ha gjort, för att ha koll på vad det är för slags historia som komma skall. Fast förra året läste jag Sorgfjäril för min dåvarande femma och den hade jag inte heller läst själv, så vi upptäckte den tillsammans, jag och alla de trettio ungarna i klassen. Den var förresten en succé, nästan alla gillade den, faktiskt så många som 29 elever. Det var en som tyckte den var ok, om jag inte minns fel.

Boken vi läser nu heter Den magiska kappan och ska precis som Sorgfjäril vara skriven i bästa Maria Gripe-stil. Jag hoppas att årets femmor uppskattar Den magiska kappan lika mycket som förra årets elever uppskattade SorgfjärilMin oro över att de inte gillade boken, byttes i alla fall till en förhoppning om att de nog kanske gjorde det, då flera elever innan de lämnade klassrummet för dagen, gick fram och ville titta på bokens omslag. Läsa på baksidan fick de faktiskt inte göra, jag sa att hela boken är en enda stor hemlis, som vi kommer få veta mera om i morgon. Jag ser fram emot att få veta mer i alla fall. Vem var flickan i Livias dröm? Kan man ha en tvillingsyster i en annan tid? Kommer Livia ”bli”/förvandlas till kappans förra ägare? Ja, vi får veta i morgon och dagarna som följer. Eleverna hade, enligt mig, många intressanta gissningar.

Och, nu skiter jag fullständigt i att det sägs att killar inte gillar böcker av tjejer med en tjej i huvudrollen. Kom att tänka på detta när jag läste inlägget Himmel över Hassela av Johanna Lindbäck, där hon skriver att ”varför ska man heeela tiden föda på fördomarna att killar inte läser ditt eller datt eller kvinnliga huvudpersoner eller bla bla. Måste man  servera allting så rätt och exakt hela tiden? Hur ska man överhuvudtaget kunna utvecklas om man alltid gör det man vet från början att man kommer att gilla, vilja, tycka om? Det går ju inte.” Nä, det går ju faktiskt inte. Sorgfjäril är skriven av en tjej med en tjej i huvudrollen. Brydde sig grabbarna (och tjejerna) om det? Nej, inte ett dugg. Det är berättelsen som fängslar, får man hoppas, inte vilket kön den som driver berättelsen framåt har.

2 thoughts on “Dags för lite magi i klassrummet!

Kommentera

