Fröken, varför skrek du förut?

Denna dag har, som ni säkert redan märkt, gått i diktens tecken. När ungarna hade förmedlat känslan i de dikter de läst, fanns inte tiden kvar för dem att skriva egna kärleksdikter så då tog jag tillfället i akt att ge dem lite inspiration istället.

IMG_6594Jag började med att läsa dikten Neeijjj ur Kärlek och uppror vilket resulterade i förvånade ansiktsuttryck på mina kära femteklassare. De såg verkligen roliga ut. På diktens femte rad började de fnissa och på den sjunde garvade även fröken. Då hade också Mr. L, läraren i det intilliggande klassrummet tittat in för att skälla ut dem som han trodde bråkade inne i mitt klassrum. När han såg att det var Ms. N som var igång, som brukligt, höjde han på ögonbrynen och gav sig av tillbaka till sina fyragluttare.

IMG_6595

Läs gärna själv – riktigt lajbans ;)

IMG_6599

– Sjunger han ”Så klart”?

Man bara hör på eleverna att de tycker det är skittöntigt :)

IMG_6598Vi pratade om det läskiga att våga avslöja sin kärlek till en kompis.

IMG_6601

Och nu har ungarna greppat vad dikten handlar om, inte en fimp utan:

– Den handlar om en tjej!

De andra två diktböckerna heter:
Det kliar i mitt hjärta
Att få vara nära dig, lycklig och gåshuden

Läs gärna mitt inlägg på gamla bloggen om diktböckerna.

2 thoughts on “Fröken, varför skrek du förut?

Kommentera

