Identitet

Mycket dikter har det blivit idag, dessa handlar om vem som är jag.

Jag ville vara en annan,
men jag vet inte vem.
En främling står bortvänd, med pannan
mot stjärnornas lågande hem.
Jag skall aldrig se hans ögon
och aldrig hans anletsdrag.
Jag ville vara en annan,
en främling, en annan än jag.

Per Lagerkvist

Den här dikten, nedan, var öronmärkt i min diktbok. Kanske funderade mitt 16-åriga jag mycket kring detta?

Spegeln
Jag ser mig i spegeln, och plötsligt
blir allt overkligt
Vems är dessa ögon?
Vem ser på vad?
Varifrån kommer denna bild?
Är spegelbilden verklig
– eller jag?

Jeanette von Heidenstam

Ur den underbara antologin Kärlek och uppror – 210 dikter för unga människor

Kommentera

