Större än så kan inte äventyr bli

Med en känsla som om jag föll insåg jag att det jag bläddrade igenom var människors liv. Bara pyttesmå strimmor av vart och ett, förstås, men ändå verkliga liv.

Lika verkliga som mitt.

Jag har läst Ett hus utan speglar och det är en riktigt fin bok, säregen och filosofisk på något vis, större på insidan än på utsidan. Fast vilken bok är inte det? Men den här barn- och ungdomsboken smäller lite högre, för den fick mig att reflektera och fundera på ett vis som överraskade mig. Jag hade inte alls väntat mig det.

Boken lånade jag av en elev i årskurs fem och det verkade som hon hade slukat den och det gjorde jag också. Det är korta kapitel som inleds med en fin bild och något citat ur texter ur det som komma skall, listigt då man som läsare blir mer nyfiken på så vis.

Den här boken kan jag tänka mig skulle passa utmärkt som högläsningbok för mellanstadieklassen. Äventyret passar både killar som tjejer och funderingarna som boken väcker är nyttiga för alla – barn som vuxen, att filosofera kring.

IMG_6617

IMG_6618

Kommentera

