Att betrakta Bert

På väg hem med pendeltåget från Tom Tits härom veckan såg jag minst fyra av mina fyragluttare sitta klistade runt en Bertbok.
– Kolla där! sa de i munnen på varandra, totalt uppslukade av omslaget till Berts bravader (har jag för mig). Det var liksom lite spännande med den där strandbilden av någon anledning.
Därför fick jag den briljanta idén att använda omslaget till Berts vidare betraktelser idag när ungarna skulle hitta adjektiv i en bild.

Skärmavbild 2013-02-15 kl. 20.32.43

Och visst hittade de adjektiv – under de fem minuterna av intensivt letande, funderande och insamlande av adjektiv fick jag höra de mest påhittiga adjektiven. Någon gav Bert en mindre positiv egenskap genom att han inte tyckte det var ok att Bert hoppade på en bebis huvud. (Egentligen ska det väl vara fler små Cupids (?) men det är ju inte schysst av Bert, i sin kärleksfröjd, att trampa kärlekspilsskjutande små varelser mitt på skallen).

Skärmavbild 2013-02-15 kl. 20.26.41Skärmavbild 2013-02-15 kl. 20.27.22

För övrigt får vi nog även i fortsättningen använda oss av Bertomslagen. De borde ju komma väl till pass när vi nästa vecka fortsätter med verb, eller vad tror du?

P.S Här kommer Pippi Långstrump var inte en lyckad låt att leta adjektiv i, det fanns på tok för få och vi hittade dem allihopa ;) D.S


Många sjöng glatt med i låten, då hörs denna konversation mellan två killar:
Kille ett: – Har du kollat Pippi ofta eller?
Kille två, glatt sjungande: – Nä, men min lillasyster tittar alltid på Pippi, och fortsätter sedan att med ett leende på läpparna att sjunga vidare.

(För inte erkänner man att man gillar Pippi heller, när man går i fyran;)

4 thoughts on “Att betrakta Bert

  1. Härligt och jag blir så imponerad av din förmåga att lägga undervisningen på barnens nivå med tydliga kopplingar mellan teori och praktik i den världsom är deras egen. Du är en inspirerande lärare Lisa.♥

    Kram Lotta

Kommentera

