Titeln som eftersöktes: Havsmannen

”Jag såg nåt konstigt häromveckan”, sa han tyst. ”Nåt jag aldrig trodde att jag skulle få se. Det finns saker och ting här i världen som är helt obegripliga.”
[…] ”Och man reagerar skitkonstigt på det konstiga. Är det inte så?”

Idag läste jag ut Havsmannen, den är hemsk och samtidigt fullspäckad med omsorg – det är en berättelse som höll mig fast tills sista sidan var läst.

Skärmavbild 2013-02-17 kl. 21.21.11

Då jag läst Den vidunderliga kärlekens historia förut, bestämde jag mig för att beställa tre böcker till av Vallgren. Både Havsmannen och Den vidunderliga kärlekens historia handlar om personer som inte passar in och som därför ofta behandlas illa av omgivningen. Men det som ses med blotta ögat visar bara en liten del av vem den personen är och kommer man människan (eller varelsen) nära kan underbara men även fasansfulla sidor visa sig. Jag ser fram emot tre fantastiska berättelser framöver, då Vallgren sannerligen vet hur en historia ska berättas.

Det som är annorlunda skrämmer.
Oftast är det så.
Tyvärr.

4 thoughts on “Titeln som eftersöktes: Havsmannen

  1. Jag var för otålig för att försöka komma på var jag kände igen det ifrån, så jag fuskade med google. Jag lyssnade på den i höstas under en bilresa. Mycket fängslande!

Kommentera

