Skräckisarna som får eleverna att rysmysa

Mohahahaha!

Då har vi läst några berättelser ur Lena Arros Döden i pizzan och Luckan i golvet.
Både fyrorna och femmorna uppskattar berättelserna, fast jag märker att femmorna förstår dem bäst även om några sitter och undrar efteråt: ”Slutade det så där?”

Det är korta berättelser i lättläst format som brukar ta mig mellan 15-20 minuter att läsa. I min femma avslutar vi varje onsdag med en skräckberättelse. Den jag läste idag var just Döden i pizzan där ägaren på pizzerian Rigor Mortis (lite stelt namn på en pizzeria kan tyckas) ingår ett avtal med en något udda figur för att få mer fart på försäljningen. I början går det bra men inte ska det vara inte … Allt har ju sitt pris.

I berättelsen Fan är lös hittar två tonårskillar en medeltida text som hjälper dem kontakta mörka makter. De ska bara gå motsols kring kyrkan några varv, tre torsdagar i rad. Men det visar sig att det inte är så bara. Läsaren får i berättelserna lära sig att det inte är så smart att ge sig i kast med sådant man inte riktigt har kontroll över själv eller tror på – vad gör man när det visar sig vara verkligt?

Just berättelsen Fan är lös spelade två kursare till mig upp som ett litet skådespel. De släckte ner i klassrummet, spelade upp passande ljud vid valda tillfällen och fick oss andra (ca: 20 vuxna) att sitta på helspänn. En härlig upplevelse. Det var på det viset jag fick vetskap om Arros böcker och det är jag och mina elever mycket glada för nu, då vi varje onsdag har det rysligt trevligt tillsammans. Moahaha!

Soundbible kan ni hitta ljud till era skådespel.

20130220-164513.jpg

 

20130220-164708.jpg

20130220-164551.jpg

20130220-164616.jpg

20130220-164650.jpg

20130220-164716.jpg

 

4 thoughts on “Skräckisarna som får eleverna att rysmysa

  1. Mysigt att rysmysa tillsammans. Jag minns att jag älskade de där stunderna då vår lärare läste högt för klassen ur en bok och jag glömmer aldrig hur hela klassen grät då vår lärare läste ”Godnatt Mr Tom” i mellanstadiet. Den har stannat kvar sedan dess. En favorit.

    Kram på dig

  2. Högläsning är det bästa som finns! Det blir man aldrig för gammal för, som tur är.
    Hälsa alla eleverna så RYSLIGT från mig!

Kommentera

