Din glasögonprydda djävul!

Det är sportlov, vilket för en lärare innebär tid till att ägna sig åt den där rättningshögen som verkar högre än Mount Everest. Men det infinner sig också stunder då rättningshögen pausas i sitt krympande. Det är tiden som ägnas åt den efterlängtade lustläsningen av valfri litteratur. Just nu läser jag Carl-Johan Vallgrens bok Dokument rörande spelaren Rubashov och den har just börjat:

”Det är Olga”, sa hans bror. ”Den enfaldiga kvinnan tror att den yttersta dagen är kommen. Djävulen sågs på Nevskij i natt. En tiggare såg honom fara förbi i en svart charabang med ett lik på kuskbocken. Han bar glasögon!”

Jag tycker att Vallgren behandlar språket som Zafón. Det är bra för jag älskar det Zafón språkar. Om denna bok är lika underbart bra som berättelsen om Barfuss och havsmannen i Falkenberg, får jag nog lyckligt erkänna att jag har ytterligare en favoritförfattare i min bokhylla. Än så länge ser det ljust ut för Vallgren och för hans spelare Rubashov. ;)

Kommentera

