Jag skrattade så jag fick ont i magen

En av mina elever i årskurs fem har analyserat en dikt som heter Apa är jag av någon som kallar sig för Farbror Torsten.

Apa är jag
Här sitter jag inne i en bur
för jag är apa, eller hur?
Jag är hårig med svans
och utan någon sans
provar jag min balans
med skötaren i en dans.
Jag valsar hit
& jag valsar dit
och magen känns som dynamit.

Eleven tycker att dikten är jätterolig och har fått skratta gott åt det skrivna. Jag tror jag och eleven analyserar den på olika sätt, men det är härligt att orden fått min elev att skratta. Jag känner att dikten mer får mig att vilja gråta, den känns instängd och begränsande, tycker jag. Vad tycker du?

 

One thought on “Jag skrattade så jag fick ont i magen

Kommentera

