Mörka platser – bäst som ljudbok

Idag skaffade jag mig Storytel då jag känner att ingenting blir gjort här hemma annars då jag bara ligger i soffan och läser.

När jag gick på semester i förra veckan hittade jag en, av flera böcker i paddan, som jag ännu inte hunnit läsa. Då jag precis läst Gerhardsens Hennes iskalla ögon som är riktigt, riktigt bra (som vanligt när det gäller Hammarbyserien) kände jag för att läsa en till deckare. Det fick bli Mörka platser som från början inte alls höll samma goda kvalité som Gerhardsen. Jag läste mest för att bli färdig och var inte alls särskilt inspirerad. För att bli klar med boken och också samtidigt kunna ägna mig att annat lade jag till appen Storytel på mobilen. Lånade boken där och letade mig fram till stället i ljudboken där jag var i min textversion. Med ens Anna Maria Käll började läsa berättelsen, blev den mycket bättre. Karaktärerna kom fram mer i hennes inlevelsefulla uppläsning än när jag läste boken själv, säkerligen av just den enkla anledningen att jag från början bestämt mig för att boken inte alls var något bra.

IMG_7532

Efter att jag hade lyssnat någon timme, då jag städat och lagat mat, låg jag åter där i soffan med matkoma. Tyckte att det inte gick tillräckligt snabbt att komma till slutet och stängde då av uppläsningen och började läsa själv. Ville ju fort, fort få veta om den som jag trodde var mördaren faktiskt var det och det visade sig att mina aningar delvis varit riktiga. (Yeay!;) Min egen läsning av boken var nu lite mer entusiastisk än innan, så till syvende och sist så skulle jag nog vilja påstå att Mörka platser inte var så tokigt ändå, även om jag lugnt kan säga att jag läst bättre böcker.

Hur som, nu sitter jag här i soffan och funderar på vad jag ska läsa härnäst, en riktigt bra deckare skulle ju vara finnemang men jag vet inte riktigt om det finns någon superbra där ute att läsa. Har du något förslag så mottages de tacksamt.

Är också lite sugen på att läsa Kråkornas fest (igen, då den påbörjades förra sommaren) men brukar under läsningen tycka att det tar sådan väldans tid att ta sig igenom en Martin.  Aja, den som lever får se, som man säger.

Kommentera

