Den här boken högläser jag inte igen

Skärmavbild 2013-06-27 kl. 10.01.32

I 4E har vi läst boken Hemligheten på perrong 13Det var en bok som var fylld med beskrivningar (tur att vi har pratat om adjektiv i skolan) och man brukar ju säga att man ska använda sig av adjektiv för att få mer liv i texten, så att läsaren verkligen ser miljöerna framför sig. Och visst såg vi dem framför oss när vi läste, dock blev det för mycket av det goda. Ibland kändes det som att läsandet var ett kämpande fram i en snårig skog:
– Snälla, kan det inte hända något snart … bla, bla, bla (läs: sida upp och sida ner av beskrivningar).
Ungarna reagerade på detta och jag också.

Trots detta var det några barn i klassen som längtade efter att få höra mer av berättelsen. Jag försökte hålla uppe min entusiasm och läsa högt på bästa, medryckande sätt – men ibland snubblade jag (faktiskt på grund av alla dessa beskrivningar, som ibland gjorde texten svår att läsa och följa) men tog mig upp och satte fart igen.

I slutet av boken, när man känner att nu, nu närmar vi oss upplösningen, så blev det lite bättre. Det är en scen i en restaurang där det händer en hel del och när vi var där och läste, då blev det underbart roligt.

Till sist skulle jag nog bara vilja säga att det som fastnat i mitt sinne allra mest från den här boken är dimduningen, en sådan söt liten krabat skulle jag vilja ha. Hoppas jag inte är allergisk :)

Har du läst boken? Vad tyckte du?

Läs gärna Boktjuvens tankar kring Hemligheten på perrong 13, hon sätter verkligen huvudet på spiken var gäller karaktären Raymond och alla de andra karaktärerna i andra böcker som det är meningen att man ska tycka illa om. Vad är det egentligen man förmedlar till barnen genom dessa arketyper?

2 thoughts on “Den här boken högläser jag inte igen

Kommentera

