Bra att ha en jourhavande historiker till hands

IMG_7683Jag antar att det inte är meningen att man ska stå och diska så här dags en tisdagskväll. Man ska ligga under sänglampan och läsa en bok, det är vad man ska göra. Kanske vill man uppdatera sig om det som hänt innan man själv hittade ut i den stora världen genom att på måfå eller bestämt sökande i registret läsa om olika tider i det förflutna? I Dick Harrison – Jourhavande historiker kan du läsa om allt mellan himmel och jord från Forntiden till idag. Själv har jag bland annat läst om häxprocesserna, Jerusalem och om Erzébeth Báthory och fått lära mig att lära om kring sådant som jag trott jag kunnat och därmed tagit för dagens sanning.

IMG_7620En rolig historiebok för den nyfikne att ha på sängbordet eller varför inte på toaletten? (Ja, nu blir det säkerligen ramaskri bland vissa, men det är inte så dumt med lite god litteratur på dass, jag lovar). Och, när du läst om något ämne som intresserat dig så mycket att du bara måste få veta mer, hänvisas du ofta vidare till andra verk där du kan läsa och lära mer.

Recensionsexemplar från Norstedts.

2 thoughts on “Bra att ha en jourhavande historiker till hands

Kommentera

