Ibland avstod jag från att äta samtidigt som jag lyssnade till boken

IMG_7684
En bit in i boken blir det riktigt vidrigt. Inte för att det behöver säga så mycket, men mina förväntningar på vad som hända skall gör att det som inte uttrycks i ord blir mycket verkligt. Är jag för duktig på att läsa mellan raderna? ;) Hur som är jag glad över att jag inte äter under vissa delar av den här boken, det hade inte varit en lyckad kombo.

Ritual är skriven av Mo Hayder, jag hade inte läst någonting av henne förut och blev positivt överraskad. Jag gillar att berättelsen ”går som katten kring het gröt”, man är nära men ändå så långt ifrån.

Vi får möta Flea Marley, en polisdykare med en tragedi i bagaget som gör henne inkompetent att vara någon nära ända tills hon möter sin like i den nya kriminalkommisarien Jack Caffery. De sneglar på varandra och liksom hela berättelsen i sig, nosar de kring den heta gröten från första till sista sidan – medan de tar sig an ett makabert fall där en avhuggen hand hittas i Bristols hamn.

En hel del karaktärer tar ton i den här berättelsen, bäst får man lära känna Marley och Caffery och jag är nyfiken på vad det kommer att bli av dem framöver. Och vem är ”den vandrande mannen” som Caffrey hela tiden söker upp? Det känns som att vi kommer få läsa mer om honom också, inte bara för att Caffrey vägrar lämna honom i fred, utan av den enkla anledningen att Ritual är första delen i en serie som kallas just Walking Man. Jag kommer definitivt att läsa mer av Hayder.

Då jag lyssnade mig igenom 90 procent av boken rekommenderar jag givetvis ljudboken som läses upp av Alexander Salzberger. Även om jag inte riktigt gillade hur Caffrey ”lät” och ibland störde mig på att Marley kunde gestaltas som så gnällig vid vissa tillfällen För min del fick hon gärna vara lite mer bestämd på rösten och inte så mjäkig. Men, överlag en mycket bra uppläsning som höll mig kvar ända till det bloddrypande slutet.

Recensionsexemplar från Modernista.

Kommentera

