Boken som kräver din uppmärksamhet

Snart är den härliga semestern slut och allt det som jag hade tänkt att jag skulle göra, som: städa ur byrån, rensa på vinden, läsa tonvis med böcker, träna löpning och blogga en hel massa har inte blivit av. Däremot har jag hunnit med några böcker och de flesta av dem har jag inte läst utan lyssnat på.

IMG_7805Sommarens längsta lyssning gjorde Den trettonde historien sig skyldig till. Det är en spännande berättelse om Margaret som en dag får ett brev där en världsberömd författare, Vida Vinter, ber henne att skriva hennes biografi som hon hittills inte berättat för någon. Vid varje intervju har hon hittat på en ny historia och således skapat ett mysterium kring sin egen person. Margaret får under skrivandets gång lära sig är att livet ibland är många gånger bättre än fiktionen och i och med Vida Vinters berättelse om sitt liv lyckas Margaret närma sig några av de besynnerligheter som gäckat henne i hennes egen familj.

Ibland när jag lyssnar på ljudböcker fladdrar jag iväg i tanken. Det hände även när jag lyssnade på Den trettonde historien. Men den här berättelsen nöjer sig inte med en person som bara lyssnar sådär på måfå. Lyssnaren måste vara med, för annars kollrar han eller hon bort sig som i en labyrint. Därför krävdes det att jag vid flertalet tillfällen fick lyssna om för att inte missa viktiga ledtrådar och liksom Margaret fundera över vad det är Vida berättat om som inte riktigt stämmer. Vad är det vi missat att se?

Mycket bra bok som för tankarna till Maria Gripes Skuggserie men även ibland till Virginia Andrews oförutsedda handlingsdrag. (Vilket med tiden, ju mer Andrews man läser, inte visar sig så oförutsett – utan mer regel). ;)

För övrigt så uppskattas uppläsaren Anna Maria Käll. Hon levandegör berättelsen på ett ypperligt vis.

2 thoughts on “Boken som kräver din uppmärksamhet

Kommentera

