En Elias och en Puss.

Jag har fått två recensionsexemplar från Prinsen och Prinsessan bokförlag. Tack!

Böckerna heter Puss och Elias hittar en ny bil och är skrivna av Elin Engström Mikalides.

IMG_1051Puss är katten som ger sig ut på äventyr i natten. Jag försökte mig på ett rim, eftersom boken är skriven på rim (även om det tog mig tre bladvändningar för att inse att så var fallet, jag kanske hade en dålig dag?). Tyvärr tycker jag inte att rimmen funkar jättebra, det känns lite krystat. Däremot är bilderna i boken riktigt fina och dem återkommer jag gärna till flera gånger om. Jag funderar över ifall att rimmen i boken fungerat bättre om de ingått i kortare meningar? Kanske hade de då blivit mer tydliga och passat bättre (för en trött vuxen) och en liten fis på 3-6 år? Illustratör är Gabrielle Nilsson. Puss finns även som målarbok.
IMG_1054

IMG_1048 I Elias hittar en ny bil, är det just det Elias gör på förskolan. Han hittar en bil, men en jämnårig pojke som heter Isak får tag på bilen först. Att båda pojkarna vill ha bilen är bokens konflikt som snabbt löser sig tack vare att en vuxen som ingriper. Isak är också snäll som förstår att de kan leka tillsammans med bilen. Sedan är allt frid och fröjd. Illustratör är Ida Linde.
IMG_1050

Återigen känns själva berättelsen lite för enkel och platt, den får gärna vara mer mångbottnad (i både text och bild). Lite om hur jag tänker kring det här med barnböcker/bilderböcker skrivs det om här:

Barnböcker som vuxna gillar
”Bilderboken har följt mig hela livet”
Barnböcker måste även tilltala vuxna

En bra bilderbok måste tilltala båda barn och vuxna. Den har allt: poesi, konstupplevelse, dynamik och humor och så är den kontaktskapande.

Isaela Valve

Kommentera

