”Lobster, it’s alive when you kill it …”

Årets mest förvirrade inlägg följer här nedan, det påvisar hur det kan gå när en boknörd tittar på en film som bygger på en bok som bygger på en blogg som bygger på en kokbok som … ja, ni får väl läsa själva.

Jag såg filmen Julie & Julia i onsdags kväll och blev genast nyfiken på vem den där Julie och den där Julia egentligen var. Fanns kokboken att få tag i och kunde jag få tag i den där bloggen? Det visade sig att bloggen Julie/Julia Project var borta – för alltid. Istället kan man läsa om Julies liv, efter bok och film, i hennes nya blogg What could happen? istället. Vilket jag har gjort – lite grann.

Istället bestämde jag mig för att kolla in den där kokboken Mastering the Art of Frech Cooking på Bokus och insåg då att den bara fanns på engelska, även om jag sökte på Julia Childs på svenska. På Bokus blir man ju rekommenderad bloggar som skrivit om den bok man är intresserad av och av någon anledning fångade bloggen Djungeltrumman mitt intresse med sin rubrik Viktig köttfråga! Där rekommenderas man att köpa Julia Childs bok Det goda franska köket, för att det är det bästa köpet ever! Så jag köpte den, på svenska, på bokbörsen. Eller den, dem ska det vara. Det är två delar Det goda franska köket del 1 och del 2. Idag landade del 2 i min brevlåda och det blev jag mycket glad över då jag precis hade tittat på ett youtubeklipp av Julia Childs där hon kokar hummer. Mycket underhållande! Och Big Bertha är mycket, mycket stor. För att vara en hummer.

Nu vet jag inte riktigt när jag ska få tid till att laga massa god, fransk mat. Men jag har i alla fall tittat och läst lite under rubriken Skaldjurssoppor (Bisques) och där tittat på bilder av hur man, när man vill äta hummer:
1. Köper hummer
2. Hur man handskas med levande hummer
3. Hur man styckar en rå hummer
4. Hur man tar bort köttet ur en kokt hummer

IMG_1062IMG_1063Fattar jag inte av bilderna och texten är det bara för mig att titta på Julia på Youtube igen.

För övrigt har jag aldrig ätit hummer, inte åkt i någon hummer heller, men jag är sugen på att lära mig franska. Bon appétit!

Och, som rubriken till detta förvirrade blogginlägg ”antyder”:
Humrar lever innan de dödas, bara så ni vet. Det var inte jag som sa det, det var Snookie.

One thought on “”Lobster, it’s alive when you kill it …”

Kommentera

