Det var det värt! (Spoiler alert!)

IMG_1075Årets först bok är utläst och det blev Nyckeln. 813 sidor lång är den och idag har jag faktiskt inte gjort så mycket mer än läst hela eftermiddagen. Nacken ömmar och knakar  när jag till slut får lämna Engelsfors för sista gången. (Men, det var det värt!)

Det blev någon liten tår på sina ställen och jag måste också säga att den där Mona Månstråle livar upp en hel del, med sin riviga och humoristiska dialog. Jag är helt klart ett Månstrålefan och ser mycket fram emot att få se filmatiseringen av just den här scenen:

Det går ett ögonblick. Det går två. Sedan gnisslar det gällt när den tunga dörren öppnas.

Mona står där i sin fulla prakt, med nypermanentade kruslockar och en neongul träningsoverall. Byxorna är nerstoppade i cowboybootsen och hon har en cigarett i mungipan. Hon ser på dem med oändligt missnöje.
”Ni är lika välkomna som en böld i arslet på en cykelsemester”, säger hon och släpper in dem.

Den här gulliga scenen gjorde sig riktigt bra i mitt huvud och ska således bli intressant att se på film:

Hon stelnar till i dörröppningen.
Melvin står framför soffan och dansar till den glättiga musiken. Och i soffan skuttar pingvinen upp och ner som om den dansar med honom. Vingarna studsar i otakt mot den bulliga pingvinkroppen.

Med det sagt, en bra bok har nått sitt slut. Nu ska jag ta med boken till jobbet och ställa den i klassrumsbiblioteket. Jag vet i alla fall en elev som redan lagt anspråk på att få läsa den, så snart jag var klar. Det blir en bra börjar på det nya året :)
IMG_1074Jag kan inte göra annat än instämma.
Tack för en trevlig pratstund och världstjusiga hälsningar i mitt bokexemplar
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren :)

9 thoughts on “Det var det värt! (Spoiler alert!)

    • Hej!
      Svårt det där, jag undervisar mellanstadiet och har bäst koll på böckerna för de årskurserna. Men, jag vet att lärarna på högstadiet läser ”Tusen gånger starkare” som ska vara bra. Divergent passar säkert som högläsningsbok den också :) Vad tänkte du att det skulle vara för typ av bok? Komedi eller något ”elevnära” som kan starta bra diskussioner?

  1. Dottern slukade sista boken under jullovet och har älskat böckerna. Hon har dessutom övertygat mig om att jag måste läsa dem innan en filmatisering. Härligt att ha ett äventyr framför sig.

    Jag anar att boken kommer bli en flitigt utlånad bok i klassrumsbiblioteket.

    Sköt om dig kära Lisa och allt gott för 2014.♥

    Kram Lotta

Kommentera

