Bokbyte Jul

IMG_9495
Jul rimmar på kul och det är något som bokbyte är :) Dock har jag inte varit med på något bokbyte på flera år, därför är det verkligen dags nu. Det är kanske också dags att väcka den här bloggen till liv lite mer – försökte tidigare i år men det blev inte så mycket med det. Livet sprang liksom iväg med mig så läsäventyren fick vänta (på hyllan – ja, bokstavligen).

Hej du kära Julbokbytespostpåseskickare!

Det är kanske inte så lätt att reda ut vem jag är när mina inlägg varit så skrala på senaste tiden (åren) därför tror jag du kan vara behjälpt av den här:

Frågor om böcker:

  • Vilken genre är du mest förtjust i?
    – Läser allt, så överraska mig. (Nu blev det svårt va? ;)
  • Favoritförfattare? Har du redan allt som de skrivit?
    – John Ajvide Lindqvist, JK Rowling och nästan allt med Pija Lindenbaum (fast hennes böcker har jag gärna dubbletter av iof.  :)
  • Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
    – Allt och inget, kan man väl säga. 
  • Finns det någon genre eller författare som du skyr som pesten?
    – Nej.
  • Vad är du ute efter när du läser? (verklighetsflykt, bildning, romantik, nya erfarenheter, äventyr, igenkänning, uppleva andra tider/världar…) försök beskriva så din hemliga bokvän får ett hum om vilken läsare du är.
    – Jag läser för att bli uppslukad och ladda batterierna med lite verklighetsflykt, blir jag bildad och underhållen på kuppen och kanske får klura på ett mysterie eller två också så borde jag väl inte bli annat än nöjd? :)
  • Läser du på andra språk än svenska?
    – Yes, English. 
  • Lyssnar du på böcker? I vilket format i så fall?
    – Japp, mycket av min senare ”läsning” har skett via Storytel.
  • Har du någon önskebok?
    – The Rabbit Problem av Emily Gravett eller någon annan fin bilderbok (som Der Struwwelpeter kanske, hehe).
  • Samlar du på en viss sorts böcker? Har du någon lista på vad du saknar i samlingen?
    – Samlar på fina omslag, gillar att ställa upp dem på tavellistor som små och stora vacka tavlor som jag kan titta på många gånger om.
  • Har du något emot begagnade böcker?
    – Inget som helst, bara de inte luktar sunk. 

Övriga frågor:

  • Vad gör du helst på fritiden?
    – Är mammaledig för tillfället så jag umgås med min lillfis och har fritid hela tiden eller inte alls (hur man nu vill se på saken), men när jag får tid för bara mig så tecknar jag eller försöker lära mig att sy :)
  • Är du kaffe- eller tedrickare? Vilken smak i så fall?
    – Tedrickare – tycker om kryddiga teer .
  • Vilken typ av godis gillar du? Favoritsnacks?
    – Choklad går ju alltid ner – bäst är mjölkchoklad :P
    I juletid är det iof både gott och ser fint ut i granen med polkagriskäppar.
  • Vilken typ av godis gillar du inte?
    – Godis med banansmak. BLÄ. Riktiga bananer är inte heller goda, men tror inte någon tänker skicka sådana med posten ändå … 
  • Är du allergisk mot något, eller finns det något du inte äter av annan anledning (t ex om du är vegan)?
    – Med risk för att låta som en skiva som hakat upp sig: banan. BLÄ.
  • Favoritfärg?
    – Svart och vit är inga färger va? Då säger jag grön och lila. :)
  • Samlar du på något?
    – Förutom böcker, snygga tyger och Promarkers :) 
  • Har du någon pysslig hobby?
    – Ja, det tycker jag (se ovan). 
  • Vilken typ av filmer/teveserier och musik gillar du?
    – Lyssnar på det mesta, men det blir en del låtar från soundtrack när jag tittat på Pretty Little Liars, Vampire Diaries och Once Upon a Time. Tittar även på Grimm, Game of Thrones, Orange is the New Black, Ängelby och BECK.
    Tittade även på Boys på SVT Play. Nu blir det adventskalendern varje dag fram till jul och historieläraren inom mig jublar när jag inser hur mycket av kunskapsmålen i historia som man kan säga: – Check på den, på ;)
    P.S 1
    För övrigt känns det inte som jag hinner titta så mycket på tv längre, inget blöjbarn nämnt eller glömt (eller beskyllt för avsaknaden av aktiviteten tv-tittande heller för den delen).
    P.S 2
    Därför är Boys bra (15 min) och Julkalendern (13 min) Win! ;)
  • Vad skulle du verkligen bli glad över att få i ett paket till jul?
    – Bara att få ett paket är ju något jag blir glad över, tycker om att riva upp julpapper :)
  • Vad skulle du bli mindre glad över att få i paket från din bokvän?
    – Maginfluensa. (Eller annan valfri sjukdom). Punkt. Slut.

    OCH JUST DET.
    Förra året vann jag en adventskalendertävling, så jag fick alla böcker som Pocketförlaget gav ut i år, 2015, således har jag massa böcker av dem. Tänkte att det kanske kunde vara bra info till dig.

    Tack och bo(c)k för att du läste ända hit, för det gjorde du väl?

    Med vänlig hälsning,
    Lisa

2 thoughts on “Bokbyte Jul

Kommentera

