Tiggaren

Skärmavbild 2016-07-08 kl. 23.04.46

Jag har läst Tiggaren av Sofie Sarenbrant. Det är några år sedan jag läste henne senast, då jag tidigare läst Vecka 36 och I stället för dig. Jag är alltså ny läsare av böckerna om Emma Sköld och kanske hade boken fångat mig mer om jag läst de andra böckerna i serien innan jag tog min an Tiggaren.

Brottet som huvudsakligen ska lösas i boken är vidrigt och känns inte helt otroligt tyvärr i det samhällsklimat vi lever i. Så även om själva problematiken är skrämmande och borde locka läsaren så lyckas inte handlingen fånga mig riktigt, det tog ca: 200 sidor innan jag fastnade något sånär. Kanske kan det bero på att det här är femte boken i serien om Emma Sköld och att jag, som jag redan nämnt, inte läst de föregående. Sarenbrant lyckas i början få in nya läsare i handlingen ändå, genom att olika karaktärer håller någon typ av monolog för att sammanfatta tidigare händelser. Det är bra för att förstå varför karaktärerna beter som de gör, i den här boken, men tyvärr blir det ganska platt och ointressant och jag kände aldrig att jag sympatiserade med någon av karaktärerna, så där som jag brukar jag annars.

Tiggaren är, trots detta, en bladvändare på så sätt att det är lätt att ta sig framåt i boken snabbt då kapitlen är väldigt korta, två till tre sidor bara. Det medför också att boken består av väldigt många kapitel. Handlingen och språket är enkelt och rakt på och passar kanske bra för mindre läsvana läsare som kanske har svårt att ha koll på en handling med massa olika karaktärer och tät intrig.

Summa summarum – jag vill gärna ha lite mer att bita i, när jag läser deckare. Jag blev inte överraskad av slutet och tyckte att man redan från början visste var det skulle ta vägen.

Tack Bookmark förlag för recensionsexemplaret av Tiggaren.

Kommentera

