Ge mig mer, ge mig mer, ge mig mer!

 

IMG_3956Satans vad bra det här är! Jag har alltid tyckt om Mons Kallentofts böcker om Malin Fors, men med Herkulesserien som skrivs tillsammans med Markus Lutteman så växlas tempot upp på alla plan – typ samtidigt! Jag lockas av myterna som ligger till grund för handlingen i en modern värld. Namnen på karaktärerna är ovanliga och spännande och finns det egentligen någon karaktär som man vet var man har någonstans? Nej, de är fängslande, listiga och föränderliga. Inte minst huvudkaraktären själv, Zack, som inte bara jagar bovar, utan även är på jakt efter sig själv. Vem är han egentligen?

Alla tre böckerna: Zack, Leon och Bambi är riktigt rysliga, många gånger osmakliga bladvändare. Jakten på de monster som presenteras i varje bok håller läsaren, och inte minst utredningsgruppen, på tårna till sista sidan. Jag älskar det! Jag vet liksom aldrig riktigt vad som ska hända!

Precis som i böckerna om Malin Fors får läsaren följa och, allt djupare, lära känna Zack, hans kollegor och andra karaktärer som efter hand dyker upp i handlingen. Ramberättelsen om Zack lockar ibland mer än det brott som ska lösas och jag vill veta mer helst nu på direkten, men jag hålls på halster, precis som Zack. (Psst, ibland får jag som läsare till och med veta lite mer än vad han vet …)

Tur för mig att jag inte hade läst Herkulesserien tills nu, då fick jag njuta av tre böcker på rad! När kommer den fjärde? Det här är nog den bästa deckarserie jag läst, på några år, skulle jag våga påstå. Läs!

 

IMG_3937Tack Bookmark förlag för recensionsexemplaret av Bambi.

Kommentera

